Monday, 23 February 2015


Pemasaran



  1.   . Analisis pemetakan pasaran
    Pendekatan pemetakan
     ®    Pemetakan yang kami cuba dekati adalah penduduk yang menggemari ikan keli terutama di sekitar kawasan Bintulu, Miri, Sibu dan Mukah
       Keperluan pemetakan
®    Memerlukan bekalan ikan keli yang segar dengan harga yang berpatutan. Hal ini kerana kebanyakkan ikan keli yang dihasilkan kurang berkualiti dan mahal.
          Potensi pemetakan
®    Penduduk yang menggemari ikan keli sukar untuk mendapatkan bekalan kerana kurang pembekal untuk membekal ikan keli. Jadi permintaan terhadap ikan keli adalah tinggi tetapi kekurangan bekalan. Oleh itu, kami mengambil kesempatan ini untuk memenuhi permintaan pasaran.

   2.      Analisis pemasaran persekitaran
(Pemasaran Persekitaran Makro)
           Demografi
®    Populasi penduduk di Sarawak adalah sebanyak 2.55 juta. (info daripada http://ww1.utusan.com.my/info.asp?y=2010&dt=0708&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sabah_%26_Sarawak&pg=wb_04.htm pada 24/2/2015) Antara lokasi yang kami sasarkan untuk memasarkan produk kami adalah Bintulu, Sibu, Miri dan Mukah.
®    Selain itu, terdapat banyak kedai makan di Sarawak yang lebih menumpukan terhadap masakan Semenanjung bagi menarik minat pelanggan. Oleh itu, mereka memerlukan bekalan ikan keli bagi menjalankan perniagaan.

          Ekonomi
®    Kos sara hidup bagi penduduk di Bintulu lebih tinggi berbanding kawasan lain kerana kebanyakkan oenduduk di Bintulu lebih tertumpu dalam sektor perindustrian menyebabkan kos sara hidup di Bintulu lebih tinggi.

         Semula jadi
®    Penternakan ikan keli sama sekali tidak mencemarkan alam sekitar kerana tidak menggunakan bahan-bahan yang merbahayakan seperti racun, sisa buangan dan lain-lain. Selain itu, makanan ikan yang digunakan tidak merbahaya dan tidak mempunyai kandungan bahan kimia yang tinggi.

          Teknologi
®    Kami menggunakan media massa seperti laman sosial, sepanduk, risalah, dan lain-lain bagi melakukan pengiklanan mengenai produk yang kami sediakan. Melalui penggunaan teknologi, pemasaran kami lebih meluas dan mudah untuk mengiklankan produk kami tanpa mengeluarkan kos yang sangat tinggi.

          Politik
®    Bagi meyakinkan pengguna bahawa produk ikan keli kami adalah satu produk yang halal dan berkualiti, kami cuba mendapatkan pengiktirafan daripada HACCP atau SALM bagi membuktikan bahawa proses penyelenggaraan kami ini diyakini dan berkualiti.

          Kebudayaan
®    Kebanyakkan penduduk di sekitar Sarawak lebih menggemari makanan yang segar dan berkualiti.
®    Kebanyakkan penduduk di sekitar Sarawak juga lebih menggemari ikan air tawar kerana faktor kemudahan untuk mendapatkan bekalan. Hal ini kerana Sarawak mempunyai banyak sungai dan sesuai untuk melakukan penternakan. Jadi bekalan bagi ikan air tawar lebih mendapat sambutan berbanding ikan air laut. Antara ikan air tawar yang sering mendapat sambutan adalah ikan tilapia merah, ikan siakap, ikan keli dan lain-lain.


(Pemasaran Persekitaran Mikro)
          Syarikat
®    Misi- Menjadi syarikat pembekal utama ikan keli di sekitar Bintulu yang berasakan kualiti
®    Visi- Menjadi pengeluar ternakan yang berpotensi mencecah pasaran ikan air tawar di seluruh Borneo.

        Pembekal
®    Bagi pernigaan kami, bekalan anak benih kami perolehi daripada salah seorang pembekal daripada Kuching. Pembekal tersebut adalah Aqua Academy. Alamat pusat ternakan di Aqua Academy, Lot 961, Jalan Tan Sri Abg Ikhwan, Kampung Semerah Padi Petra Jaya 93050, Kuching Sarawak.

         Pesaing
®    Perniagaan yang baru bermula tidak setanding dengan pasaran yang sudah meluaskan pasarannya di seluruh negara. Bagi kami yang baru berjinak dengan bidang perniagaan pastinya menghadapi pesaing yang hebat dalam memasarkan produk kami. Pesaing utama kami ialah penternak ikan keli di kolam BDA.

          Awam
®    Bagi syarikat kami, jenis awam yang kami gunakan adalah agensi kerajaan awam iaitu Jabatan Pertanian. Jabatan Pertanian adalah sebuah agensi kerajaan yang membantu kami dalam proses penyelenggaraan ikan keli. Hal ini kerana mereka lebih mengetahui mengenai cara penjagaan, penyakit dan pengurusan ikan keli. Oleh itu, dengan bantuan daripada Jabatan Pertanian kami dapat menghasilkan ikan keli yang lebih berkualiti.


         Pelanggan
®    Pelanggan adalah masyarakat yang membeli produk. Jadi, bagi produk kami, pelanggan yang kami sasarkan adalah pasaran perniagaan iaitu pelanggan yang membeli produk kami bagi tujuan untuk melakukan perniagaan, terutamanya kedai makan di sekitar Sarawak. Selain itu adalah pasaran pelanggan dimana kami menjual produk kami secara terus kepada pengguna untuk kegunaan seharian. Seterusnya, adalah pasaran jualan semula iaitu pemborong atau peruncit yang membeli produk kami dengan kuantiti yang banyak untuk dijual semula.


   3.      Pelan pemasaran
(Campuran Pemasaran)
i.                    Produk
          Huraian produk
®     produk yang kami hasilkan adalah ikan keli segar yang diternak di dalam kolam dengan penjagaan yang rapi bagi memastikan ikan tersebut mempunyai kualiti yang baik.
®    Membekalkan bekalan makanan yang berkualiti tinggi iaitu pellet kepada ternakan bagi memastikan kualiti hasilan produk berada pada tahap yang baik.
®    Tidak menggunakan  bahan kimia dalam proses ternakan seperti racun rumpai untuk pembersihan kolam.

           Ciri-ciri dan kelebihan produk
®    Syarikat kami menghasilkan produk ini bagi memenuhi keperluan pasaran. Hal ini kerana permintaan terhadap ikan keli di sekitar Sarawak adalah tinggi tetapi kurang mempunyai pembekal yang dapat memenuhi permintaan tersebut. Jadi kami mengambil kesempatan tersebut untuk memenuhi pasaran di sekitar Sarawak.
®    Syarikat kami juga mengutamakan kualiti produk kami iaitu ikan keli. Kami memastikan kualiti produk ini terjaga dengan mengawal kebersihan kolam dan pemakanan agar ikan keli tersebut tidak dijangkiti penyakit dan selamat dimakan.
®    Kami juga menyediakan servis penghantaran secara percuma kepada pelanggan yang membeli dengan kuantiti yang banyak terutamanya kedai makan. Penghantaran hanya dilakukan di sekitar Bintulu sahaja.
®    Harga yang ditetapkan oleh syarikat kami lebih berpatutan dan mengikut harga pasaran berbanding pesaing yang menjual dengan harga yang lebih tinggi iaitu RM 12.00- RM 15.00 / kg.

          Strategi kualiti produk
®    Strategi yang digunakan dalam syarikat kami untuk menentukan produk yang kami pasarkan berkualiti adalah syarikat kami telah meminta bantuan daripada Jabatan Pertanian bagi memantau dan melatih cara penjagaan ikan keli dengan baik.
®    Selain itu, kami juga cuba mendapatkan pengiktirafan daripada HACCP dan juga SALM terhadap produk kami bagi meyakinkan pelanggan bahawa produk kami adalah berkualiti.

      Strategi servis produk
®    Dari segi servis pula syarikat kami telah menyediakan servis penghantaran secara percuma kepada pelanggan di sekitar Bintulu yang membeli dengan kuantiti yang banyak terutamanya kedai makan.

         Anggaran kos
®    RM 10 / kg
ii.                  Harga
        strategi asas penetapan harga
®    kami menggunakan strategi harga berdasarkan pesaingan (competitive-based pricing). Melalui strategi ini, kami menetapkan harga yang bersesuaian agar dapat bersaing dalam pasaran. Walaupun harga kami lebih rendah berbanding peasiang tetapi masih mendapat keuntungan.
®    Kami juga menggunakan strategi harga pukal (bundle pricing). Dalam strategi ini, kami memberi pengurangan harga kepada pelanggan yang membeli dalam kuantiti yang banyak.

iii.                Tempat
          Saluran yang digunakan dalam menyebarkan produk
®    Perniagaan kami menggunakan kaedah saluran jualan secara langsung. Saluran secara langsung ialah penjualan dari pengeluar terus kepada pengguna tanpa pengantara. Jadi, kami pengeluar menjual terus kepada pengguna tanpa menggunakan mana-mana peruncit sebagai orang tengah. Melalui kaedah ini, kami mendapat lebih keuntungan kerana tidak perlu mengeluarkan kos untuk membayar kepada pengantara untuk menjual produk kami.

iv.                Promosi
          Objektif keseluruhan promosi
®    Untuk memperkenalkan hasil produk kepada pelanggan kerana baru dikeluarkan. Jadi dengan melakukan promosi pelanggan lebih mengenali dan mengetahui kewujudan produk yang kami hasilkan.
®    Dapat meningkatkan keyakinan pelanggan terhadap produk kami. Dengan melakukan promosi, pelanggan dapat mengetahui akan kualiti dan kelebihan produk yang dihasilkan.
®    Mampu berdaya saing dengan pesaing yang sedia ada kerana promosi yang baik dapat menarik minat pelanggan untuk membeli produk.
®    Dapat memperluaskan pasaran jualan kerana penggunaan teknologi iaitu media masa mampu menyebarkan maklumat mengenai produk kami dengan cepat dan berkesan.

          Pengiklanan
®    Kami melakukan pengiklanan dengan membuat sepanduk untuk diletakkan ditempat jualan. Tujuan sepanduk tersebut dibuat adalah untuk memaklumkan kepada pelanggan bahawa produk yang kami hasilkan dan sekaligus menarik minat pelanggan untuk membeli produk kami.
®    Kami juga membuat kad perniagaan untuk syarikat kami. Tujuan kad pernigaan tersebut adalah untuk memudahkan pelanggan menghubungi kami bagi membuat tempahan dan sebagainya.
®    Kami turut melakukan pengiklanan di laman sosial seperti “facebook” dan blog. Hal ini kerana laman sosial tersebut mudah untuk dimuat naik dan mempunyai bilangan pengguna yang ramai.


Kos pemasaran:
Item
Harga (RM)
Kuantiti
Jumlah Harga (RM)
Sepanduk (banner)
60.00
2 keping
120.00
Kad perniagaan
0.50
1000 keping
500.00
Laman sosial
-
-
-
Jumlah


620.00


1 comment:

  1. Tumpang Iklan Admin

    Assalamualaikum w.b.t. kepada tuan/puan/pengusaha makanan yang mahu menempah Ikan Keli boleh pm kami. Ikan Keli kami suci,bersih dan halal. Keli hidup Sekilo RM 6.00 sahaja, percuma COD kawasan Kapar/Klang/Shah Alam/Kuala Lumpur.

    Hubungi/WhatsApp ke talian
    018-8710 949 (Pejabat)
    012-970 4797 (Kusyaz)
    017-200 8486 (Pak Tengku)

    #BMF
    #ikankeli
    #halalfood

    Terima kasih admin, semoga dilimpahi rezeki yang halal. Aamiin.

    ReplyDelete